Zmienne losowe skokowe – zadania

Mamy 7 zadań. Trzy pierwsze zadania pokazują jak przechodzić od funkcji prawdopodobieństwa do dystrybuanty i odwrotnie. Kolejne cztery zadania są zadaniami z treścią. Należy samemu ułożyć tabelę rozkładu prawdopodobieństwa i przystąpić do kolejnych rachunków analogicznych jak w pierwszych zadaniach. Należy na nie zwrócić szczególną uwagę, gdyż często pojawiają się na sprawdzianach. Warto zapoznać się z zakładką Teoria. tutaj

 

Zadanie 1. Zmienna losowa skokowa ma funkcję prawdopodobieństwa określoną w tabeli:

\dpi{120} x_{i} -3 0 1 4
\dpi{120} p_{i} 0,2 0,1 0,5 0,2

Znaleźć dystrybuantę zmiennej losowej \dpi{120} \large \! X.

Zadanie 2. Mając daną dystrybuantę zmiennej losowej \dpi{120} \large \! X, znaleźć funkcję prawdopodobieństwa:

\dpi{120} \large F\left ( x \right )=\left\{\begin{matrix} 0 & dla & x\leqslant -2\\ 0,3 & dla& -2<x\leqslant 0\\ 0,5 & dla & 0<x\leqslant 2\\ 0,7& dla& 2<x\leqslant 5\\ 1 & dla & x>5 \end{matrix}\right.

Zadanie 3. Dystrybuanta zmiennej losowej \dpi{120} \large \! X dana jest wzorem:

\dpi{120} \large F\left ( x \right )=\left\{\begin{matrix} 0 & dla &x\leqslant 1 \\ \frac{1}{7} & dla & 1<x\leqslant 2\\ \frac{3}{7}& dla & 2<x\leqslant 5\\ \frac{6}{7}& dla & 5<x\leqslant 10\\ 1& dla & x>10 \end{matrix}\right.

Określić funkcję prawdopodobieństwa tej zmiennej, obliczyć \dpi{120} \large P\left ( 1< X\leqslant 8 \right ).

Zadanie 4. Rzucono trzy razy monetą. Niech \dpi{120} \large \! X oznacza różnicę pomiędzy liczbą orłów a reszek w tym doświadczeniu. Wyznaczyć:

a) funkcję prawdopodobieństwa zmiennej losowej \dpi{120} \large \! X,

b) dystrybuantę zmiennej losowej \dpi{120} \large \! X,

c) \dpi{120} \large P\left ( -1\leqslant X<3 \right ),\; P\left ( -2\leqslant X<1 \right ),\; P\left ( -1\leqslant X\leqslant 3 \right ),\; P\left ( -1<X<4 \right ).

Zadanie 5. Rzucamy dwiema kościami. Jeśli suma oczek jest równa 2 to otrzymujemy 10 zł, jeśli 3 to otrzymujemy 5 zł, a w każdym innym przypadku płacimy 1 zł. Niech \dpi{120} \large \! X oznacza wygraną. Znaleźć funkcję prawdopodobieństwa i dystrybuantę zmiennej losowej \dpi{120} \large \! X.

Zadanie 6. W urnie jest 5 kul białych i 4 czarne. Z urny losujemy bez zwracania 3 kule. Zmienna losowa \dpi{120} \large \; X oznacza liczbę wybranych kul białych. Znaleźć funkcję prawdopodobieństwa i dystrybuantę tej zmiennej losowej.

Zadanie 7. Strzelec strzela do celu tyle razy aż trafi, nie więcej jednak niż 4 razy. Prawdopodobieństwo trafienia do celu w jednym strzale wynosi \dpi{120} \frac{3}{4}. Znaleźć funkcję prawdopodobieństwa zmiennej losowej \dpi{120} \large \; X oznaczającej liczbę oddanych strzałów.