Zanim przejdziemy do zadań należy zapoznać się z zakładką Wzory do tego tematu. tutaj Znajdują się tam wszystkie potrzebne wzory, jak również tabele niezbędne do znajdowania postaci trygonometrycznej. Podany jest również algorytm sprowadzania liczby zespolonej do postaci trygonometrycznej.
Zadanie 1. Przedstaw w postaci trygonometrycznej liczby zespolone:
W zadaniu korzystamy ze wzoru na postać trygonometryczną liczby zespolonej :
,
gdzie
.
a)  Rozwiązanie Z postaci liczby widzimy, że  W Tabeli wartości (zakładka Wzory tutaj ) znajdujemy kąt  Mamy: Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:,
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
, dla którego 
 oraz 
b)  Rozwiązanie Z postaci liczby widzimy, że  W Tabeli wartości (zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt  Mamy: Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:
 oraz 
 Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
, dla którego 
 oraz 
c)  Rozwiązanie Z postaci liczby widzimy, że  W Tabeli wartości (zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt  Mamy: Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
, dla którego 
 oraz 
d)  Rozwiązanie Z postaci liczby wynika, że  W Tabeli wartości (zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt  Mamy: Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:
 oraz 
 Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
, dla którego 
 oraz 
e)  Rozwiązanie: Z postaci liczby widzimy, że  Obydwie funkcje są dodatnie, więc  Mamy: Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 I ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory). W Tabeli wartości ( zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
f)  Rozwiązanie: Z postaci liczby widzimy, że  Funkcja  Mamy: Patrz zakładka Wzory tutaj, kąt  Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:       
 oraz 
 Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 jest ujemna, zaś 
 jest dodatnia, więc 
 IV ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory tutaj). W Tabeli wartości (również zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
  (pomijamy znak minus).
 IV ćw. zapisze się jako:
g)  Rozwiązanie Z postaci liczby widzimy, że  Funkcja  Patrz zakładka Wzory tutaj, kąt  Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:      
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 jest dodatnia, zaś 
 ujemna, więc 
 II ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory tutaj). W Tabeli wartości (również zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
 (pomijamy znak minus). Mamy:
 II ćw. zapisze się jako:
h)  Rozwiązanie Z postaci liczby wynika, że  Obydwie funkcje są ujemne, więc  Mamy: Patrz zakładka Wzory tutaj, kąt  Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:        
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 III ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory tutaj). W Tabeli wartości (również zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
 (pomijamy znak minus).
 III ćw. zapisze się jako:
i)  Rozwiązanie Z postaci liczby widzimy, że  Obydwie funkcje są dodatnie, więc  Mamy: Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:       
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 I ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory tutaj). W Tabeli wartości (również zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
j)  Rozwiązanie Z postaci liczby widzimy, że  Funkcja  Mamy: Patrz zakładka Wzory tutaj, kąt  Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:      
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 jest ujemna, zaś 
 jest dodatnia, więc 
 IV ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory tutaj). W Tabeli wartości (również zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
 (pomijamy znak minus). 
 IV ćw. zapisze się jako:
k)  Rozwiązanie Z postaci liczby widzimy, że  Obydwie funkcje są ujemne, więc  Mamy: Patrz zakładka Wzory tutaj, kąt  Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:      
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 III ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory tutaj). W Tabeli wartości (również zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
 (pomijamy znak minus). 
 III ćw. zapisze się jako:
l)  Rozwiązanie Z postaci liczb widzimy, że  Funkcja  Mamy: Patrz zakładka Wzory tutaj, kąt  Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:        
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 jest dodatnia, zaś 
 ujemna, więc 
 II ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory tutaj). W Tabeli wartości (również zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
 (pomijamy znak minus).
 II ćw. zapisze się jako:
m)  Rozwiązanie Z postaci liczby widzimy, że  Obydwie funkcje są dodatnie, więc  Mamy: Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:        
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 I ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory tutaj). W Tabeli wartości (również zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
.
n)  Rozwiązanie Z postaci liczby widzimy, że  Funkcja  Mamy: Patrz zakładka Wzory tutaj, kąt  Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:    
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 jest ujemna, zaś 
 jest dodatnia, więc 
 IV ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory tutaj). W Tabeli wartości (również zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
 (pomijamy znak minus).
 IV ćw. zapisze się jako:
o)  Rozwiązanie Z postaci tej liczby widzimy, że  Funkcja  Mamy: Patrz zakładka Wzory tutaj, kąt  Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:        
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 jest dodatnia, zaś 
 ujemna, więc 
 II ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory tutaj). W Tabeli wartości (również zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
 (pomijamy znak minus).
 II ćw. zapisze się jako:
p)  Rozwiązanie Z postaci liczby widzimy, że  Obydwie funkcje są ujemne, więc  Mamy: Patrz zakładka Wzory tutaj, kąt  Jest to argument główny naszej liczby. Szukana postać trygonometryczna to:        
 oraz 
. Liczymy moduł tej liczby, 
 oraz 
:
 III ćw. (patrz Tabela znaków w zakładce Wzory tutaj). W Tabeli wartości (również zakładka Wzory tutaj) znajdujemy kąt 
, dla którego 
 oraz 
 (pomijamy znak minus).
 III ćw. zapisze się jako:
W zadaniu tym przedstawione są wszystkie możliwe liczby zespolone dające się „ładnie” sprowadzić do postaci trygonometrycznej. Można oczywiście każdą z tych liczb pomnożyć przez dowolną liczbę rzeczywistą i otrzymamy nową liczbę zespoloną i nową postać trygonometryczną. Jednak łatwo ją otrzymać z już istniejącej, przez pomnożenie jej przez odpowiedni współczynnik, np. liczba  Z podpunktu f) wiemy, że postać trygonometryczna liczby 
 Wobec tego postać trygonometryczna liczby 
   
Oczywiście można ją liczyć również bezpośrednio ze wzorów podanych wcześniej.
Kolejne zadanie wykorzystuje wiadomości dotyczące modułu, sprzężenia i postaci algebraicznej. Bardzo często dawane są zadania o innej formie, a wiadomości, które się wykorzystuje są bardzo podstawowe.
Zadanie 2. Rozwiąż równania:
a)   Rozwiązanie Wstawiamy  Mamy, że  Porównujemy część rzeczywistą z lewej i prawej strony, to samo z częścią urojoną. Otrzymujemy układ równań: Szukana liczba zespolona ma postać:    
, więc
     (pierwiastek zostawiamy po lewej stronie, resztę przenosimy na prawą)
      (po prawej stronie grupujemy część rzeczywistą i urojoną)
                  (wstawiamy 
 do pierwszego równania)
      (podnosimy pierwsze równanie stronami do kwadratu)
b)  Rozwiązanie Wstawiamy  Mamy ,że  Porównujemy część rzeczywistą z lewej i prawej strony, to samo z częścią urojoną. Otrzymujemy układ równań: Szukana liczba zespolona ma postać  
, więc
           (pierwiastek zostawiamy po lewej stronie, resztę przenosimy na prawą)
           (po prawej stronie grupujemy część rzeczywistą i urojoną)
               (wstawiamy 
 do pierwszego równania)
     (podnosimy pierwsze równanie stronami do kwadratu)
c)  Rozwiązanie Wstawiamy  Mamy, że  Porównujemy część rzeczywistą z lewej i prawej strony, to samo z częścią urojoną. Otrzymujemy układ równań: Podnosimy pierwsze równanie stronami do kwadratu: Pierwsze równanie rozwiązujemy jako równanie kwadratowe: Stąd: Otrzymaliśmy dwie liczby zespolone spełniające to równanie:   
 oraz mnożąc 
 otrzymujemy:
   (pierwiastek zostawiamy po lewej stronie, resztę przenosimy na prawą)
      (po prawej stronie grupujemy część rzeczywistą i urojoną)
          (wstawiamy 
 do pierwszego równania)
                (redukcja wyrazów podobnych)
 oraz 
d)  Rozwiązanie Pamiętamy, że liczbą sprzężoną z liczbą  Otrzymaliśmy dwie liczby zespolone spełniające to równanie:  
 jest liczba 
. Wstawiając otrzymujemy:
        (stosujemy wzór 
)
                        (redukcja oraz 
)
           (porównujemy część rzeczywistą i urojoną po obydwu stronach)
 oraz 
e)  Rozwiązanie Pamiętamy, że liczbą sprzężoną z liczbą  Rozważamy dwa przypadki. Pierwszy dla  1.  W tym przypadku dostaliśmy dwie liczby zespolone  2.  Również w tym przypadku dostaliśmy dwie liczby zespolone  Podsumowując, rozwiązaniami tego równania są cztery liczby zespolone:  
 jest liczba 
. Wstawiając otrzymujemy:
                                (stosujemy wzór 
)
                 (
 )
                     (porównujemy część rzeczywistą i urojoną po obydwu stronach)
, drugi dla 
, wówczas po wstawieniu do pierwszego równania mamy:
 oraz 
, wówczas po wstawieniu do pierwszego równania mamy:
 oraz 
f)  Rozwiązanie Pamiętajmy, że liczbą sprzężoną z liczbą  Szukana liczba zespolona ma postać   
 jest liczba 
 Wstawiając otrzymujemy:
              (porównujemy część rzeczywistą i urojoną po obydwu stronach równania)