Iloczyn skalarny, wektorowy i mieszany – teoria

Dla prostoty pomijamy znak wektora nad \dpi{120} x, czyli: \dpi{120} \vec{x}=x.

ILOCZYN SKALARNY

DEFINICJA 1.

Niech \dpi{120} X będzie przestrzenią wektorową nad ciałem \dpi{120} \mathbb{R}. Odwzorowanie

\dpi{120} \left ( \cdot ,\cdot \right ):X\times X\ni \left ( x,y \right )\rightarrow \left ( x,y \right )\in \mathbb{R}

spełniające dla dowolnych \dpi{120} x,y,z\in X i dowolnego \dpi{120} \alpha \in \mathbb{R} następujące warunki:

1) \dpi{120} \left ( x,y \right )=\left ( y,x \right )

2) \dpi{120} \left ( x+y,z \right )=\left ( x,z \right )+\left ( y,z \right )   i   \dpi{120} \left ( x,y+z \right )=\left ( x,y \right )+\left ( x,z \right )

3) \dpi{120} \left ( \alpha x,y \right )=\left ( x,\alpha y \right )=\alpha \left ( x,y \right )

4) \dpi{120} \left (x,x \right )\geqslant 0   i   \dpi{120} \left ( x,x \right )=0\Leftrightarrow x=0

nazywamy iloczynem skalarnym.

Iloczyn skalarny wektorów  przyjęło się również oznaczać \dpi{120} x\circ y.

A więc iloczyn skalarny jest to funkcja określona na parze wektorów o wartościach ze zbioru liczb rzeczywistych.

Dla dwóch wektorów \dpi{120} x=\left [ x_{1},x_{2},...,x_{n} \right ] i \dpi{120} y=\left [ y_{1},y_{2},...,y_{n} \right ] z przestrzeni \dpi{120} \mathbb{R}^{n} iloczyn skalarny określamy jako

\dpi{120} \left ( x,y \right )=x\circ y=\sum_{i=1}^{n}x_{i}\cdot y_{i}=x_{1}y_{1}+x_{2}y_{2}+...+x_{n}y_{n}.

Przestrzeń wektorowa \dpi{120} \mathbb{R}^{n}, w której określony jest powyższy iloczyn skalarny, nazywa się przestrzenią euklidesową \dpi{120} E.

UWAGA. Nie jest to jedyne możliwe określenie iloczynu skalarnego w przestrzeni \dpi{120} \mathbb{R}^{n}. Innymi przykładami iloczynów skalarnych np. w \dpi{120} \mathbb{R}^{2} 

1. \dpi{120} \left ( x,y \right )=\left ( \left [ x_{1},x_{2} \right ], \left [ y_{1},y_{2} \right ]\right )=x_{1}y_{1}+x_{1}y_{2}+x_{2}y_{1}+2x_{2}y_{2},

2. \dpi{120} \left ( x,y \right )=\left ( \left [ x_{1},x_{2} \right ], \left [ y_{1},y_{2} \right ]\right )=x_{1}y_{1}+2x_{1}y_{2}+2x_{2}y_{1}+7x_{2}y_{2}.

DEFINICJA 2.

Funkcję o wartościach rzeczywistych określoną na przestrzeni wektorowej \dpi{120} X spełniającą dla dowolnych \dpi{120} x,y\in X i dowolnego \dpi{120} \alpha \in \mathbb{R} następujące warunki:

1) \dpi{120} \left \| x \right \|\geqslant 0  \dpi{120} \left \| x \right \|=0\Leftrightarrow x=0

2) \dpi{120} \left \| \alpha x \right \|=\left | \alpha \right |\cdot \left \| x \right \|

3) \dpi{120} \left \| x+y \right \|\leqslant \left \| x \right \|+\left \| y \right \|    –   nierówność trójkąta

nazywamy normą.

W szczególnym przypadku w przestrzeni wektorowej \dpi{120} \mathbb{R}^{n} norma wyraża się wzorem:

\dpi{120} \left \| x \right \|=\sqrt{\left ( x,x \right )}.

Kątem między wektorami \dpi{120} x i \dpi{120} y nazywamy liczbę \dpi{120} \varphi\in \left \langle 0,\pi \right \rangle taką, że:

\dpi{120} \cos \varphi =\frac{\left ( x,y \right )}{\left \| x \right \|\cdot \left \| y \right \|}.

Związek ten możemy zapisać inaczej:

\dpi{120} \left ( x,y \right )=\left \| x \right \|\cdot \left \| y \right \|\cdot \cos \varphi .

Widzimy stąd, że jeżeli \dpi{120} \varphi =\frac{\pi }{2}, to iloczyn skalarny równy jest \dpi{120} 0 i odwrotnie. Wektory \dpi{120} x,y\in X są ortogonalne (prostopadłe) wtedy i tylko wtedy, gdy \dpi{120} \left ( x,y \right )=0.

W przestrzeni euklidesowej \dpi{120} \mathbb{R}^{n} z bazą kanoniczną norma wektora \dpi{120} x=\left [ x_{1}, x_{2},...,x_{n}\right ] oznacza długość wektora \dpi{120} x, którą oznaczamy \dpi{120} \left | x \right |. Stąd:

\dpi{120} \left | x \right |=\sqrt{\left ( x,x \right )}=\sqrt{x_{1}^{2}+x_{2}^{2}+...+x_{n}^{2}}.

ILOCZYN WEKTOROWY

Niech \dpi{120} x=\left [ x_{1}, x_{2}, x_{3} \right ]\dpi{120} y=\left [ y_{1}, y_{2}, y_{3} \right ] będą niewspółliniowymi wektorami przestrzeni \dpi{120} \mathbb{R}^{3}.

DEFINICJA 3.

Iloczynem wektorowym uporządkowanej pary wektorów \dpi{120} x i \dpi{120} y nazywamy wektor \dpi{120} v=x\times y, który spełnia warunki:

1) \dpi{120} v jest wektorem prostopadłym do \dpi{120} x i do \dpi{120} y

2) jego długość jest równa polu równoległoboku rozpiętego na wektorach \dpi{120} x i \dpi{120} y, tzn. \dpi{120} \left | v \right |=\left | x \right |\cdot \left | y \right |\cdot \sin \varphi, gdzie \dpi{120} \varphi jest kątem miedzy wektorami \dpi{120} x i \dpi{120} y

3) orientacja trójki wektorów \dpi{120} x,y,v jest zgodna z orientacją układu współrzędnych \dpi{120} Oxyz.

Składowe wektora \dpi{120} v=x\times y obliczamy ze wzoru

\dpi{120} x\times y=\begin{vmatrix} e_{1} & e_{2} &e_{3} \\ x_{1}& x_{2} & x_{3}\\ y_{1} & y_{2} & y_{3} \end{vmatrix},

gdzie \dpi{120} e_{1}=\left [ 1,0,0 \right ],e_{2}=\left [ 0,1,0 \right ],e_{3}=\left [ 0,0,1 \right ].

Własności iloczynu wektorowego:

1) \dpi{120} x\times y=-\left ( y\times x \right )  –  antyprzemienność

2) \dpi{120} x\times \left ( y+z \right )=\left ( x\times y \right )+\left ( x\times z \right )

3) \dpi{120} \left (\alpha x \right )\times y=\alpha \left ( x\times y \right ).

Iloczyn wektorowy jest wektorem zerowym \dpi{120} x\times y=0, gdy jeden z jego wektorów jest zerowy lub wektory \dpi{120} x i \dpi{120} y są równoległe.

ILOCZYN MIESZANY

DEFINICJA 4.

Iloczynem mieszanym trójki wektorów \dpi{120} x=\left [ x_{1}, x_{2}, x_{3} \right ], \dpi{120} y=\left [ y_{1}, y_{2}, y_{3} \right ]  i \dpi{120} z=\left [ z_{1}, z_{2}, z_{3} \right ] nazywamy liczbę \dpi{120} \left ( x,y,z \right ) będącą iloczynem skalarnym \dpi{120} \left ( x\times y,z \right )=\left ( x\times y \right )\circ z=\left ( x,y,z \right ).

Własności iloczynu mieszanego wynikają z własności iloczynu skalarnego i wektorowego. Liczymy go ze wzoru:

\dpi{120} \left ( x,y,z \right )=\begin{vmatrix} x_{1} & x_{2} &x_{3} \\ y_{1} & y_{2} &y_{3} \\ z_{1} & z_{2} & z_{3} \end{vmatrix}.

Jeżeli iloczyn mieszany \dpi{120} \left ( x,y,z \right )=0, to wektory \dpi{120} x,y,z są liniowo zależne, a to oznacza, że leżą one w jednej płaszczyźnie w \dpi{120} \mathbb{R}^{3}. Jeżeli \dpi{120} \left ( x,y,z \right )\neq 0, to wektory \dpi{120} x,y,z nie są współpłaszczyznowe.

Rozważmy równoległościan rozpięty na wektorach \dpi{120} x,y,z. Wówczas jego objętość wyraża się jako:

\dpi{120} V_{r}=\left | \left ( x,y,z \right ) \right |.

Zaś objętość czworościanu zbudowanego na wektorach \dpi{120} x,y,z jest równa:

\dpi{120} V_{cz}=\frac{1}{6}V_{r}=\frac{1}{6}\left | \left ( x,y,z \right ) \right |.

Zapraszamy do zadań! tutaj