Liniowa niezależność wektorów – teoria

Układ \dpi{120} \left ( X,K,+,\ast \right ) złożony z niepustego zbioru \dpi{120} X, ciała \dpi{120} K oraz dwu działań:

\dpi{120} +:\: X\times X\ni \left ( x,y \right )\rightarrow x+y\in X  – dodawanie wektorów

\dpi{120} \ast :\: K\times X\ni \left ( \alpha ,x \right )\rightarrow \alpha x\in X        – mnożenie wektora przez skalar

spełniający następujące warunki:

1) struktura \dpi{120} \left ( X,+ \right )  jest grupą abelową,

2) \dpi{120} \forall x\in X,\; \forall \alpha ,\beta \in K,\; \; \; \alpha \left ( \beta x \right )=\left ( \alpha \beta \right )x    – łączność

3) \dpi{120} \forall x,y\in X,\; \forall \alpha ,\beta \in K,\; \; \; \alpha \left ( x+y \right )=\alpha x+\alpha y

    \dpi{120} \left ( \alpha +\beta \right )x=\alpha x+\beta x   – rozdzielność

4) \dpi{120} \forall x\in X,\; \; \; 1x=x

nazywamy przestrzenią wektorową \dpi{120} X nad ciałem \dpi{120} K.

Elementy grupy \dpi{120} X nazywamy wektorami, elementy ciała \dpi{120} K nazywamy skalarami. Działanie \dpi{120} + w grupie abelowej \dpi{120} X nazywamy dodawaniem, zaś element neutralny tej grupy zerem przestrzeni wektorowej lub wektorem zerowym  i oznaczamy symbolem \dpi{120} \theta. Natomiast zero ciała \dpi{120} K oznaczamy \dpi{120} 0, jedność zaś przez \dpi{120} 1. Działanie \dpi{120} \ast nazywamy mnożeniem wektora przez skalar. Jeżeli \dpi{120} K=\mathbb{R}, to przestrzeń wektorową nazywamy rzeczywistą przestrzenią wektorową, zaś jeżeli \dpi{120} K=\mathbb{C}, to mówimy o zespolonej przestrzeni wektorowej.

Podstawowym przykładem przestrzeni wektorowej jest rzeczywista przestrzeń \dpi{120} n-wymiarowa \dpi{120} \left ( \mathbb{R}^{n},\mathbb{R},+,\ast \right ), którą w skrócie będziemy oznaczać \dpi{120} \mathbb{R}^{n}

\dpi{120} \mathbb{R}^{n}= \left \{ \vec{x}:\vec{x} =\left ( x_{1},...,x_{n} \right );\; x_{k}\in \mathbb{R},k=1,2,...,n\right \}

Działania w \dpi{120} \mathbb{R}^{n} określamy następująco:

\dpi{120} \vec{x}+\vec{y}=\left ( x_{1}+y_{1},x_{2}+y_{2},...,x_{n}+y_{n} \right ),

\dpi{120} \alpha \ast \vec{x}=\left ( \alpha x_{1},\alpha x_{2},...,\alpha x_{n} \right ),

gdzie \dpi{120} \vec{x}=\left ( x_{1},x_{2},...,x_{n} \right ),\; \vec{y}=\left ( y_{1},y_{2},...,y_{n} \right ),\; \alpha \in \mathbb{R}.

Kombinacją liniową wektorów \dpi{120} \overrightarrow{x_{i}},i=1,2,...,n nazywamy wektor \dpi{120} \vec{y} postaci:

\dpi{120} \vec{y}=\sum_{i=1}^{n}\alpha _{i}\overrightarrow{x_{i}}=\alpha _{1}\overrightarrow{x_{1}}+\alpha _{2}\overrightarrow{x_{2}}+...+\alpha _{n}\overrightarrow{x_{n}},

gdzie \dpi{120} \alpha _{i},i=1,2,...,n są liczbami rzeczywistymi.

DEFINICJA 1.

Wektory \dpi{120} \overrightarrow{x_{i}},i=1,2,...,n są liniowo niezależne wtedy i tylko wtedy, gdy dla każdego układu liczb rzeczywistych \dpi{120} \overrightarrow{\alpha _{i}},i=1,2,...,n mamy:

\dpi{120} \left ( \alpha _{1}\overrightarrow{x_{1}}+\alpha _{2}\overrightarrow{x_{2}}+...+\alpha _{n}\overrightarrow{x_{n}}=0 \right )\Rightarrow \left ( \alpha _{1}=\alpha _{2}=...=\alpha _{n}=0 \right ).

Jeżeli wektory \dpi{120} \overrightarrow{x_{i}},i=1,2,...,n nie są liniowo niezależne, to mówimy, że są one liniowo zależne, czyli:

\dpi{120} \exists \alpha _{i}\in \mathbb{R},\; \left ( \sum_{i=1}^{n} \alpha _{i}\overrightarrow{x_{i}}=0\: \wedge \: \sum_{i=1}^{n}\alpha _{i}^{2}>0\right ).

TWIERDZENIE 1.

Wektory \dpi{120} \overrightarrow{x_{i}},i=1,2,...,n  są liniowo zależne wtedy i tylko wtedy, gdy wśród wektorów \dpi{120} \overrightarrow{x_{i}},i=1,2,...,n istnieje taki, który jest kombinacją liniową pozostałych.

TWIERDZENIE 2.

Wektory \dpi{120} \overrightarrow{x_{i}},i=1,2,...,n z \dpi{120} \mathbb{R}^{n} są liniowo niezależne wtedy i tylko wtedy, gdy \dpi{120} \det A\left ( \overrightarrow{x_{1}},\overrightarrow{x_{2}},...,\overrightarrow{x_{n}} \right )\neq 0, gdzie \dpi{120} A\left ( \overrightarrow{x_{1}},\overrightarrow{x_{2}},...,\overrightarrow{x_{n}} \right )  jest macierzą, której wierszami są wektory \dpi{120} \overrightarrow{x_{i}},i=1,2,...,n.

 Zapraszamy do zadań! tutaj