Przed rozpoczęciem zadań warto zajrzeć do zakładki Teoria tutaj, gdzie podajemy definicję iloczynu kartezjańskiego.
Zadanie 1. Znaleźć iloczyn kartezjański i zbiorów:
1)
Rozwiązanie Rozwiązanie przedstawimy w układzie współrzędnych.
Na osi zaznaczamy zbiór , zaś na osi zbiór . Jako otrzymujemy cztery punkty o współrzędnych .
Na osi zaznaczamy zbiór , zaś na osi zbiór . Jako otrzymujemy cztery punkty o współrzędnych .
2)
Rozwiązanie Rozwiązanie przedstawimy w układzie współrzędnych.
Na osi zaznaczamy zbiór , zaś na osi zbiór . Jako otrzymujemy prostokąt zacieniowany na szaro.
Na osi zaznaczamy zbiór , zaś na osi zbiór . Jako otrzymujemy prostokąt zacieniowany na szaro. Uważajmy, gdzie przedziały były domknięte a gdzie otwarte. Zaznaczamy odpowiednio linie ciągłe i przerywane.
3)
Rozwiązanie Rozwiązanie przedstawimy w układzie współrzędnych.
Na osi zaznaczamy zbiór , zaś na osi zbiór . Jako otrzymujemy prostokąt zacieniowany na szaro.
Na osi zaznaczamy zbiór , zaś na osi zbiór . Jako otrzymujemy prostokąt zacieniowany na szaro. Uważajmy, gdzie przedziały były domknięte a gdzie otwarte. Zaznaczamy odpowiednio linie ciągłe i przerywane.
4)
Rozwiązanie Rozwiązanie przedstawimy w układzie współrzędnych.
Na osi zaznaczamy zbiór , zaś na osi zbiór . Jako otrzymujemy cztery prostokąty zacieniowane na szaro.
Na osi zaznaczamy zbiór , zaś na osi zbiór . Jako otrzymujemy cztery prostokąty zacieniowane na szaro. Uważajmy, gdzie przedziały były domknięte a gdzie otwarte. Zaznaczamy odpowiednio linie ciągłe i przerywane.
Zadanie 2. Sprawdzić, czy prawdziwe są równości:
1)
Rozwiązanie
Niech element należy do lewej strony. Mamy:
Z definicji iloczynu kartezjańskiego otrzymujemy:
Z definicji sumy zbiorów mamy:
Stosujemy prawo rozdzielności koniunkcji względem alternatywy:
Co należało pokazać.
2)
Rozwiązanie Niech element należy do lewej strony. Mamy:
Z definicji iloczynu kartezjańskiego otrzymujemy:
Z definicji sumy zbiorów mamy:
Stosujemy prawo łączności koniunkcji:
Wyrażenie możemy powtórzyć jeszcze raz.
Co należało pokazać.
3)
Rozwiązanie Niech w tym przykładzie element należy do prawej strony (łatwiej). Mamy:
Z definicji różnicy zbiorów otrzymujemy:
Z definicji iloczynu kartezjańskiego mamy:
Stosujemy prawo de Morgana:
Stosujemy prawo przemienności i łączności koniunkcji: Stosujemy prawo rozdzielności koniunkcji względem alternatywy: Zauważmy, że wyrażenie jest zawsze fałszywe. Zatem alternatywa w nawiasie kwadratowym zależy tylko od drugiego składnika. Mamy: Ponownie stosujemy prawo przemienności i łączności koniunkcji:
Co należało pokazać.