Mamy 4 zadania. Kolejność zadań, jak również podpunktów w zadaniach nie jest przypadkowa. Zaleca się rozwiązywanie ich właśnie w takiej kolejności. Zadania 1 i 2 są standardowe i najczęściej pojawiają się w trakcie ćwiczeń. Zadania 3 i 4 są nieco trudniejsze i dłuższe rachunkowo, więc nie należy od nich zaczynać nauki. Należy zwrócić uwagę na zadanie 3, w którym rozwiązujemy już równania o współczynnikach zespolonych, ale rozwiązania są liczbami rzeczywistymi. Widzimy, że na podstawie 4 podstawowych działań można ułożyć dosyć skomplikowane zadania. Waszym podstawowym celem jest jednak opanowanie zadań 1 i 2. Warto zajrzeć do zakładek Teoria tutaj i Wzory tutaj.
Zadanie 1. Wykonaj działania na liczbach zespolonych:
b) Rozwiązanie
c) Rozwiązanie
d) Rozwiązanie
e)
Rozwiązanie
- mnożymy licznik i mianownik przez liczbę sprzężoną do mianownika
- w liczniku mnożymy jak wielomiany, zaś w mianowniku stosujemy wzór oraz uwzględniamy
- redukcja wyrazów podobnych
- rozdzielamy wyrażenie na dwa ułamki, aby otrzymać wyraźną część rzeczywistą i urojoną
f)
Rozwiązanie
- wymnażamy licznik, pamiętając że
- redukcja wyrazów podobnych
- mnożymy licznik i mianownik przez sprzężenie mianownika, wymnażamy wyrażenia w liczniku
- redukcja wyrazów podobnych
- rozdzielamy wyrażenie na dwa ułamki
g)
Rozwiązanie
- mnożymy liczby zespolone
- mnożymy licznik i mianownik przez sprzężenie mianownika
- sprowadzamy do wspólnego mianownika
h)
Rozwiązanie
- mnożymy wyrażenia w liczniku, w mianowniku stosujemy wzory oraz
- redukcja, w liczniku opuszczamy nawias, pamiętając o zmianie znaków wewnątrz nawiasu (częsty błąd)
i)
Rozwiązanie
- mnożymy wyrażenie w nawiasie, oznacza część urojoną wyrażenia w nawiasie
- , gdyż jest to część urojona wyrażenia w nawiasie, czyli współczynnik przy
j)
Rozwiązanie
- mnożymy licznik i mianownik przez sprzężenie mianownika
- sprowadzamy wyrażenie w nawiasie do wspólnego mianownika
- aby podnieść ułamek do kwadratu, podnosimy licznik do kwadratu i mianownik do kwadratu
- stosujemy wzór
k)
Rozwiązanie
- mnożymy wyrażenia w nawiasach
- , jest to część rzeczywista liczby zespolonej
- mnożymy licznik i mianownik przez sprzężenie mianownika
l)
Rozwiązanie
- sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika
- stosujemy wzory oraz
- opuszczamy nawias i zmieniamy każdy znak w tym nawiasie na przeciwny
Zadanie 2. Wyznacz część rzeczywistą i urojoną liczb:
c)
Rozwiązanie
Najpierw sprowadzamy tę liczbę do postaci algebraicznej, czyli mnożymy licznik i mianownik przez sprzężenie mianownika.
Stąd:
d)
Rozwiązanie
Najpierw sprowadzamy tę liczbę do postaci algebraicznej, czyli mnożymy licznik i mianownik przez sprzężenie mianownika.
Stąd:
f)
Rozwiązanie
Najpierw wykonujemy wszystkie działania, czyli mnożymy liczby zespolone, wykorzystujemy wzór oraz pamiętamy, że
Mamy dzielenie liczb zespolonych, więc domnażamy licznik i mianownik przez . W tym wypadku nie musi to być koniecznie sprzężenie mianownika, czyli , ale jeżeli domnożymy przez również będzie poprawnie.
Stąd:
g)
Rozwiązanie
Jeżeli mamy wysoką potęgę liczby , to korzystając z własności potęg, zapisujemy ją jako iloczyn oraz najwyższej potęgi parzystej , tzn.
Parzystą potęgę zapisujemy jako potęgę , aby móc skorzystać z
Stąd:
h)
Rozwiązanie
Stosujemy wzory oraz , a zapisujemy jako , podobnie jak we wcześniejszym podpunkcie:
Stąd:
Zadanie 3. Wyznacz wszystkie pary liczb rzeczywistych które są rozwiązaniami równań:
a) Rozwiązanie
Mnożymy wyrazy po lewej stronie. Mamy:
Grupujemy część rzeczywistą i urojoną:
Aby dwie liczby zespolone były równe, odpowiednie ich części muszą być równe, czyli:
Rozwiązując powyższy układ równań np. metodą podstawiania, otrzymujemy:
Czyli
Są to szukane liczby rzeczywiste.
b) Rozwiązanie
Mnożymy wyrazy po lewej stronie. Mamy:
Grupujemy część rzeczywistą i część urojoną:
Aby dwie liczby zespolone były równe, odpowiednie ich części muszą być równe, czyli:
Rozwiązując powyższy układ np. metodą podstawiania, otrzymujemy:
Czyli
Są to szukane liczby rzeczywiste.
c)
Rozwiązanie
Mnożymy równanie stronami przez wspólny mianownik, czyli Otrzymujemy:
Mnożymy wyrazy po lewej i prawej stronie. Mamy:
Grupujemy część rzeczywistą i urojoną:
Aby dwie liczby zespolone były równe, odpowiednie ich części muszą być równe, czyli:
Rozwiązując powyższy układ równań np. metodą przeciwnych współczynników, otrzymujemy:
Czyli
Są to szukane liczby rzeczywiste.
d)
Rozwiązanie
Mnożymy równanie stronami przez wspólny mianownik, czyli Otrzymujemy:
Korzystając ze wzoru , otrzymujemy:
Grupujemy część rzeczywistą i część urojoną:
Aby dwie liczby zespolone były równe, odpowiednie ich części muszą być równe, czyli:
Rozwiązując powyższy układ równań np. metodą przeciwnych współczynników, otrzymujemy:
Czyli
Są to szukane liczby rzeczywiste. Pojawiło się w rachunkach trochę skrótów, ale są to już kolejne dłuższe zadania.
e) Rozwiązanie Wykorzystujemy definicję liczby sprzężonej do danej, czyli
Wymnażamy lewą stronę równania:
Grupujemy część rzeczywistą i część urojoną:
Aby dwie liczby zespolone były równe, odpowiednie ich części muszą być równe, czyli:
Więc wstawiając do drugiego równania, otrzymujemy:
Są to szukane liczby rzeczywiste.
Zadanie 4. Przyjmując wyznacz część rzeczywistą i urojoną liczb:
a) Rozwiązanie Wstawiamy oraz Mamy:
Stąd
b)
Rozwiązanie
Wstawiamy . Mamy:
Stąd
- stosujemy wzór i korzystamy z
- mnożymy licznik i mianownik przez sprzężenie mianownika, uważając, co jest częścią rzeczywistą, a co urojoną
- zastosowaliśmy wzór w mianowniku oraz
- rozdzielamy na dwa ułamki: część rzeczywistą i urojoną
c)
Rozwiązanie
Wstawiamy . Mamy:
W mianowniku pogrupowaliśmy część rzeczywistą i urojoną. Teraz pomnożymy licznik i mianownik przez sprzężenie mianownik, czyli Mamy:
Mnożymy liczby w liczniku, pamiętając o Wyrażenia w mianowniku podnosimy do kwadratu:
Grupujemy w liczniku część rzeczywistą i urojoną:
Mamy:
d)
Rozwiązanie
Wstawiamy . Mamy:
Stosujemy w mianowniku wzór Mamy:
Mnożymy licznik i mianownik przez sprzężenie mianownika, czyli
Po redukcji otrzymujemy:
Mamy, że: