Płaszczyzna w przestrzeni – teoria

RÓWNANIE OGÓLNE PŁASZCZYZNY

Niech \dpi{120} P_{0}=\left ( x_{0},y_{0},z_{0} \right ) będzie dowolnym punktem przestrzeni \dpi{120} \mathbb{R}^{3} oraz \dpi{120} \vec{n}=\left [ A,B,C \right ] wektorem z tej przestrzeni. Płaszczyznę \dpi{120} \pi określamy jako zbiór punktów \dpi{120} P=\left ( x,y,z \right ) takich, że wektor \dpi{120} \overrightarrow{P_{0}P} jest prostopadły do wektora \dpi{120} \vec{n}. Z warunku prostopadłości wektorów mamy, że:

\dpi{120} \overrightarrow{P_{0}P}\circ \vec{n}=0.

Oznacza to, że

\dpi{120} \left [ x-x_{0},y-y_{0},z-z_{0} \right ]\circ \left [ A,B,C \right ]=0

\dpi{120} A\cdot \left ( x-x_{0} \right )+B\cdot \left ( y-y_{0} \right )+C\cdot \left ( z-z_{0} \right )=0

\dpi{120} Ax+By+Cz-Ax_{0}-By_{0}-Cz_{0}=0.

Kładąc \dpi{120} D=-Ax_{0}-By_{0}-Cz_{0} otrzymujemy równanie płaszczyzny \dpi{120} \pi postaci:

\dpi{120} \pi :\; \; Ax+By+Cz+D=0.

Równanie to nazywamy równaniem ogólnym płaszczyzny . Wektor prostopadły do płaszczyzny \dpi{120} \pi nazywamy wektorem normalnym. Jednym z wektorów normalnych jest wektor \dpi{120} \vec{n}=\left [ A,B,C \right ].

RÓWNANIE ODCINKOWE PŁASZCZYZNY

Wiemy, że jeżeli wektory są współpłaszczyznowe, to ich iloczyn mieszany jest równy \dpi{120} 0. Niech \dpi{120} P=\left ( x,y,z \right )będzie dowolnym punktem płaszczyzny \dpi{120} \pi. Oznacza to, że dla dowolnych trzech danych punktów niewspółliniowych \dpi{120} P_{1}=\left ( x_{1},y_{1},z_{1} \right ), \dpi{120} P_{2}=\left ( x_{2},y_{2},z_{2} \right )\dpi{120} P_{3}=\left ( x_{3},y_{3},z_{3} \right )\in \pi wektory \dpi{120} \overrightarrow{P_{1}P}\dpi{120} \overrightarrow{P_{1}P_{2}}\dpi{120} \overrightarrow{P_{1}P_{3}}  leżą w płaszczyźnie \dpi{120} \pi. Zatem iloczyn mieszany \dpi{120} \left ( \overrightarrow{P_{1}P}, \overrightarrow{P_{1}P_{2}},\overrightarrow{P_{1}P_{3}}\right )=0.  Stąd:

\dpi{120} \pi :\; \; \begin{vmatrix} x-x_{1} & y-y_{1} & z-z_{1}\\ x_{2}-x_{1} & y_{2}-y_{1} & z_{2}-z_{1}\\ x_{3}-x_{1} & y_{3}-y_{1} & z_{3}-z_{1} \end{vmatrix}=0.

Wróćmy do równania ogólnego płaszczyzny \dpi{120} \pi :\; \; Ax+By+Cz+D=0. Jeżeli płaszczyzna nie przechodzi przez początek układu współrzędnych, to \dpi{120} D\neq 0. Dzieląc stronami to równanie przez \dpi{120} -D otrzymujemy postać:

\dpi{120} \frac{x}{-\frac{D}{A}}+\frac{y}{-\frac{D}{B}}+\frac{z}{-\frac{D}{C}}=1

Kładąc odpowiednio: \dpi{120} a=-\frac{D}{A}, \dpi{120} b=-\frac{D}{B}, \dpi{120} c=-\frac{D}{C} otrzymujemy, tzw. równanie odcinkowe płaszczyzny:

\dpi{120} \pi :\; \; \frac{x}{a}=\frac{y}{b}=\frac{z}{c}=1.

Wynika z niego, że płaszczyzna \dpi{120} \pi przecina osie współrzędnych \dpi{120} Ox,Oy,Oz odpowiednio w punktach \dpi{120} \left ( a,0,0 \right )\dpi{120} \left ( 0,b,0 \right )\dpi{120} \left ( 0,0,c \right ), gdzie \dpi{120} a,b,c\neq 0.

RÓWNANIE PARAMETRYCZNE PŁASZCZYZNY

Kolejną postacią równania płaszczyzny jest tzw. postać parametryczna równania płaszczyzny. Jeżeli punkty \dpi{120} P_{0}=\left ( x_{0},y_{0},z_{0} \right ) oraz \dpi{120} P=\left ( x,y,z \right ) należą do płaszczyzny \dpi{120} \pi i wektory \dpi{120} \vec{u}=\left [ u_{1},u_{2},u_{3} \right ]\dpi{120} v=\left [ v_{1},v_{2},v_{3} \right ]  są do niej równoległe, to wektor \dpi{120} \overrightarrow{P_{0}P} jest kombinacją liniową wektorów \dpi{120} \vec{u}\dpi{120} \vec{v} co można zapisać jako:

\dpi{120} \overrightarrow{P_{0}P}=t\vec{u}+s\vec{v},\; \; t,s\in \mathbb{R}.

Otrzymujemy zatem równanie parametryczne:

\dpi{120} \pi :\; \; \left\{\begin{matrix} x=x_{0}+tu_{1}+sv_{1}\\ y=x_{0}+tu_{2}+sv_{2}\\ z=x_{0}+tu_{3}+sv_{3} \end{matrix}\right.\; \;\; t,s\in \mathbb{R}.

Zapraszamy do zadań! tutaj